Hej! För att göra Gravsten-Sverige.se bättre samlar vi in information från alla er som besöker oss. Vi använder cookies till anonym statistisk analys för att göra vårt innehåll och våra tjänster så enkla, relevanta och bra som möjligt för dig som besöker vår hemsida. Läs mer

KÖPVILLKOR

1. BESTÄLLNING

Det är ICKE bindande att skicka in en beställning genom vårat beställningsschema på hemsidan: www.gravsten-sverige.se.

När kunden är nöjd med gravyrskissen vi skapat skickas en länk till en hemsida för ytterligare genomgång av beställningsdetaljer och val av betalningsalternativ. Länken skickas till kunden som bekräftar beställningen genom att trycka på den gröna knappen där det står: "Jag bekräftar beställningen enligt informationen ovan och denna gravyrskiss."

När beställningen är godkänd så startar tillverkningsprocessen och ändringar i beställningen kan begäras av kunden, men det ges ingen garanti att detta kan uppfyllas av Gravsten Sverige.

Observera att Gravsten Sverige kommer att skicka en ansökan om godkännande av gravvård till den lokala kyrkogårdsmyndigheten, men att ändringar kan behövas om det önskade monumentet inte tillåts på den aktuella gravplatsen. En ny lösning kommer då att presenteras för kunden för ett nytt godkännande.

2. BESTÄLLARE

Den som beställer ordern bekräftar att de har använt sitt eget namn. Beställaren måste vara gravrättsinnehavare i graven som gravstenen ska monteras på, eller ha fått befogenhet att lämna beställningen på gravrättsinnehavarens vägnar. Vid beställning av gravstenar där gravens gravrättsinnehavare senare vägrar att montera den beställda gravstenen kommer beställaren att vara ekonomiskt ansvarig till Gravsten Sverige.

3. PRIS

Gravsten Sverige har inga dolda kostnader. Alla priser för standardmodeller och tillbehör anges på hemsidan, inklusive moms.

Totalpris
Totalpris är en term som Gravsten Sverige använder i marknadsföringskommunikation och är allt kunden måste betala om de inte vill ha tillbehör eller ändringar från standardmodellen.

Totalpris inkluderar
      a) Gravstensmodell i angiven storlek och stentyp
      b) b) Sockel, säkringsbultar och markdubb
      c) Gravering av alla namn, födelsedatum och dödsdatum.
      d) Gravering av minnesord på stenens framsida
      e) Helpolering
      f) Leverans (transport))
      g) Montering
      h) Tillhörande gravlykta om den visas på modellens presentationssida. (Om kunden vill ha en annan lampa än den som visas på bilden kan en extra kostnad tillkomma enligt överenskommelse.)
      i) Inskickande av ansökan om godkännande av gravminnet till den lokala begravningsmyndigheten..


Det totala priset inkluderar INTE:
Tillbehör, som blomlist, blomplattor, lyktor, vaser, sparvar, ornament, bildplattor eller liknande tillbehör - som alla har sina egna angivna priser på hemsidan.

Minnesord som ingår är avsedda som text i längd med de förslag som föreslås på webbplatsen - vanligtvis ett par rader långa. Längd utöver detta kan medföra en höjning av priset, vilket beställaren informeras om via mail när gravyrskissen diskuteras.

Komplettering av framtida namn ingår ej i priset.

Avlägsnande av gamla gravmonument kan också leda till extra kostnader (se punkt 6)

Erbjudanden utanför standardutbud
För att beställa en gravstensmodell eller tillbehör som inte ingår i standardutbudet på www.gravsten-sverige.se, bekräftas priset hos kunden efter ett skriftligt erbjudande från Gravsten Sverige.

Prisförändringar
Gravsten Sverige kan när som helst ändra priserna på hemsidan. Prisförändringar påverkar inte beställningar som redan har registrerats via beställningsformuläret innan prisförändringen.

Gravsten Sverige förbehåller sig rätten att justera eventuella prisfel som anges på hemsidan, orderbekräftelser och i annan marknadsföringskommunikation på grund av systemfel eller skrivfel. Kunden uppmanas att kontakta Gravsten Sverige om det angivna priset verkar onormalt.

4. LEVERANSTID

Leveranstiden beräknas från den dag kunden har godkänt en graveringsskiss och är normalt 3-4 månader på sommarhalvåret. Längre leveranstid än vad som anges i Gravsten Sveriges köpvillkor som normalt inträffar mycket sällan, men kan förekomma och anses inte utgöra grund för avbeställning av en order om graveringen har påbörjats eller slutförts.

Säsong
Montering av gravstenar utförs inte när det är frost i marken, så vid beställning sent på året monteras gravstenen normalt nästa vår.

Sjunktid
På många kyrkogårdar är det ett krav att jorden måste tillåtas sätta sig i X antal månader efter begravningen innan gravstenen kan monteras. Det kan till exempel vara 3 eller 6 månader, men på vissa ställen upp till 12 månader eller "efter den första vintern". Gravsten Sverige förhåller sig till lokala regler och kommer därför inte att montera förrän egen eller sammarbetspartners bedömning visar försvarbara förhållanden att montera en gravsten på.

5. UPPRÄTTNINGSGARANTI

Det varierar ganska mycket på markförhållandena och väderförhållandena hur lång tid det tar innan gravstenar sätter sig lite och skevheter uppstår.

Gravsten Sverige utför gratis rätning av gravminnen som har blivit betydligt skeva inom två år efter monteringsdatumet. Med betydligt skev menas att risken för vältning närmar sig. Kontakta Gravsten Sverige med en skriftlig förfrågan och ett foto av gravstenen taget från sidan vid behöv av rätning.

Det finns några som gräver ner en självvattnande planteringslåda eller har grävt fram en djup rabatt med lös blomjord nära sockeln. Detta rekommenderas inte det första året efter montering eftersom stenen måste få tid att sätta sig och kan ligga till grund för att en begäran om upprättning av gravstenen under garanti avslås.

6. BORTTAGNING AV GAMMALT GRAVMINNE

Om det står ett gammalt gravminne på graven måste kunden informera Gravsten Sverige om detta i god tid före montering.

Gravsten Sverige kommer att undersöka vilka alternativ för avlägsnande och demolering som gäller på den aktuella kyrkogården. På vissa ställen samlar och demolerar kyrkan gravstenar, medan på andra ställen måste montören ta gravstenen med sig för demolering. Kunden står för eventuella kostnader för att ta bort det gamla gravminnet och Gravsten Sverige tar inte ut mer än den faktiska kostnaden.

7. AVBESTÄLLNING

Gravsten med inskription är en unik produkt gjord för enskilda kunder och täcks därför inte av ångerrätten i konsumentköpslagen - som extra trygghet har vi därför valt att göra beställningar som skickas in oförpliktade.

En order anses bindande när kunden godkänner ordern (se punkt 1).

Innan skissen bekräftas kan beställningen annulleras med skriftligt meddelande via e-post eller sms till Gravsten Sverige. Om den annulleras efter att gravyrskissen har bekräftats av kunden kommer Gravsten Sverige att stoppa produktionsprocessen så snart som möjligt, men avgifter tillkommer.

Om den faktiska stenhuggningen inte har påbörjats debiteras kunden en administrationsavgift på SEK 1 500.

      a) Om annulleringen sker medan beställningen är i produktion tillkommer en avgift på 15% av beställningens totala pris att debiteras.
      b) Om annulleringen inträffar när beställningen är tillverkad och under transport, tillkommer en avgift på 70% av beställningens totala pris att debiteras.
      c) Beställningen kan inte annulleras efter montering.

8. REKLAMATION

Reklamation vid skador på gravstenen
Om skador har uppstått på gravstenen innan den har monterats, som framstår ovärdiga, kommer Gravsten Sverige, efter att ha utvärderat skadan, välja antingen reparation eller produktion av ny gravsten utan att det medför ytterligare kostnader för kunden. Reparation / utbyte sker i de flesta fall inom normal leveranstid på 3-4 månader.

Reklamation vid saknade/felaktiga/skadade tillbehör
Om beställda tillbehör är skadade eller saknas vid leverans, kommer delar som saknas för att slutföra beställningen att eftersändas. Blomlister och Blomsterplattor levereras direkt till kyrkogården vid nästa leverans i närliggande områden. Mindre tillbehör som sparvar, lyktor, minnesplattor eller andra små tillbehör kan också levereras direkt till kundens hem för något snabbare leverans.

Reklamation vid avvikelser från kundens förväntningar
Gravsten Sverige önskar att leverera produkter och tjänster av hög kvalitet till alla kunder, men i vissa tillfällen kan det fortfarande uppstå situationer där kunden inte är helt nöjd. Detta kan gälla mindre variationer i design, mönster och nyans i stenen, ojämnheter i graveringen eller något annat som inte framstår som kunden förväntar sig. Sten är en naturlig produkt och kommer alltid att variera något i utseende. Gravstenar och stentillbehör kapas, huggs och ytbehandlas för hand av erfarna stenskulpturer, men det kommer alltid att finnas mindre variationer i slutprodukten. Gravsten Sverige förbehåller sig rätten att vägra en reklamation i sådana tillfällen och följer konsumentköpslagen för hantering av reklamationer.

9. BETALNING

Beställaren ansvarar för att betalningen kommer in i tid även om andra familjemedlemmar eller ett dödsbo ska göra hela eller delar av betalningen. Gravsten Sverige erbjuder tre betalningsalternativ:

Klicka här för att läsa mer om de olika alternativen för uppskjuten betalning eller delbetalning hos Resurs Bank och kostnaderna för dessa. Observera att du måste få din ansökan godkänd hos Resurs Bank för att kunna använda detta alternativ.

10. GODKÄNNANDE AV KÖPVILLKOR

Gravsten Sveriges köpvillkor godkänns av kunden genom att han/hon bekräftar beställningen.

500x500